Kymmenen suurinta ruokavaletta

Törmäsin Facebookissa erään amerikkalaisen kollegan seinällä mielenkiintoiseen linkkiin http://eatlocalgrown.com/article/13790-food-lies-that-keep-us-sick-and-fat.html. Tiedän ettei kaikki blogini seuraajat mielellään lue englanninkielistä tekstiä, niinpä päätin tehdä artikkelista vapaamuotoisen käännöksen. Tämä ei siis ole minun oma kirjoitukseni vaan käännös Dr Mark Hymanin artikkelista ”Top 10 Food Lies That Keep Us Sick and Fat.” En ole ammattilaiskääntäjä enkä muutenkaan alan ammattilainen, teen parhaani käännöstyön kanssa 🙂 Mikäli ajatukset herättävät kiinnostusta ja haluaisit muutoksia elintapoihisi, ota yhteyttä masunkutistaja@gmail.com.

”Maailmassa on tuhansittain neuvoja painonpudotukseen. Ongelmana on se, että useimmat ovat surkeita, tiedoiltaan vanhentuneita tai niiden toimivuutta ei ole todistettu. Ja jos uskot vääriä neuvoja voi projektisi mennä pahasti pieleen. Katsotaanpa nyt tarkemmin kymmentä pahinta ruokavalhetta joiden takia olemme sairaita ja lihavia.

Ruokavale 1: Kaikki kalorit ovat samanarvoisia

Kysyin kahdeksasluokkalaisilta onko eroa saako 1000 kaloria parsakaalia vai 1000 kaloria limpparista. Arvaapa mitä he vastasivat? Yhteen ääneen ”Tottakai on!”

Ajatus siitä, että kunhan vaan kuluttaa enemmän kuin syö, niin laihtuu on YKSINKERTAISESTI TÄYSIN VÄÄRIN! On valetta, että laihdutus on ainoastaan kiinni energiatasapainosta tai kalorien saannista verrattuna kulutukseen. Kaikki on siis kiinni kohtuudesta… Miten se toimii?

Totuus on, että on olemassa hyviä kaloreita ja huonoja kaloreita. Kyseessä on siis suurempi asia kuin yksinkertainen matemaattinen yhtälö.

Aina kun syömme, ruoka reagoi biologiamme kanssa. Se on monimutkainen, sopeutuva systeemi, joka välittömästi muokkaa jokaikistä suupalaa. Jokainen suupala vaikuttaa hormoneihin, aivojen kemiaan ja aineenvaihduntaan. Sokerista tulevat kalorit aiheuttavat rasvan varastoitumista ja energiapiikkejä. Proteiinista ja rasvasta saatavat kalorit parantavat rasvanpolttoa.

Eniten vaikuttaa siis kalorien LAATU.

Mitä ovat korkealaatuiset kalorit? Oikea ruoka – tuore ruoka, ruoka jota syötiin jo menneinä aikoina. Korkealaatuista proteiinia: Vapaana kasvaneet eläimet (ei tehdaskasvatetut), luomumunat, kana, pienet luonnonkalat, pähkinät ja siemenet. Hyviä hiilihydraatteja: Voimakkaan väriset vihannekset, mitä kirkkaampia sen parempi (voit ihan vapaasti ahmia niitä). Villinä kasvaneet marjat, omenat, kiivit ja tietysti superfoodit kuten chia- ja hampunsiemenet sekä hyvät rasvat kuten avokado, neitsytoliiviöljy, pähkinät ja siemenet, kookosrasva ja omega-3 rasvat.

Ruokavale 2: Älä pudota painoa liian nopeasti, saat kaiken pian takaisin

Hitaasti ja tasaisesti, niinhän meille aina suositellaan. Ei pikahoitoja, älä laihdu enempää kuin puoli kiloa viikossa. Tämä kaikki on täysin väärin.

Tutkimukset todistavat päinvastoin – nopea startti parantaa pitkäaikaistuloksia.

Jos käynnistät aineenvaihduntasi nopealla irrottautumisella sokerista, käsitellystä ruuasta ja roskaruuasta, resetoit hormonisi ja aivokemiasi jolloin sinun on paljon helpompi ylläpitää muutoksia.

Avain onnistumiseen on käyttää terveellistä ja kestävää strategiaa painonpudotukseen joka tasapainottaa hormonitoimintasi ja aivokemiasi eikä laita kroppaasi säästöliekille.

Tämän ansiosta onnistut pudottamaan painoasi ja saat ylläpidettyä uuden painosi. Kun näet tuloksia, tunnet onnistumisia ja saat inspiraatiota jatkaa.

Ruokavale 3: Tarvitset vain tahdonvoimaa!

Tämä on yksi petollisimmista valheista joita ruokateollisuus meille syöttää.

Heidän mantransa on: Syö vähemmän, liiku enemmän.

Piiloviestinä tässä mantrassa on, että todellinen syy miksi olemme sairaita ja lihavia on se, että olemme laiskoja. Jos vaan lopettaisimme ruuan mättämisen ja nousisimme sohvalta ja liikuttaisimme persauksiamme, laihtuisimme. Se, että olemme moraalittomia, heikkoja ja apaattisia estää meitä kohtuullistamasta syömistämme ja liikkumistamme. Tämä on hölynpölyä.

Jos yrität kontrolloida ruokahaluasi tahdonvoimalla, epäonnistut. On toki mahdollista kontrolloida itseään ja olla nälässä, mutta kroppamme reagoi tähän hidastamalla aineenvaihduntaa ja lisäämällä ruokahalua voimakkaasti. Se ei siis ole pitkäaikainen ratkaisu. Jos pyytäisin sinua pidättämään hengitystäsi 15 minuuttia, riippumatta siitä kuinka paljon sitä haluaisit, et vain yksinkertaisesti pystyisi siihen.

Koska makuaistimme, aivokemiamme ja aineenvaihduntamme on pilattu sokerilla ja käsitellyllä ruualla, tahdonvoima ei yksin riitä. Jos olet sokerikoukussa, et pysty taistelemaan sitä vastaan pitkään. Sinun on luonnollisesti resetoitava aivokemiasi ja hormonitoimintasi jotta kehosi pystyy taas säätelemään itseään. Himot helpottavat ja ruokahalusi tasapainottuu.

Kun aineenvaihduntasi on kaapattu, sinun täytyy irrottaa itsesi sokerikoukusta ja jauhoista ja korvata ne aidoilla korkealaatuisilla ruoka-aineilla. Tämän ansiosta ruokahalusi ja painosi tasapainottuvat ilman tahdonvoimaa.

Ruokavale 4: Light-limpparit ovat parempia kuin normaalit limpparit

Kutsun limpparia NESTEMÄISEKSI KUOLEMAKSI. Light-limpparit ovat siis ”Uusia ja parempia nestemäisiä kuolemia” koska ne voivat itseasiassa olla vielä PAHEMPIA.

Tutkimuksessa, joka kesti 14 vuotta ja jossa tutkittiin yli 66 000 naista, todettiin, että light-limpparit itseasiassa nostivat diabeteksen riskiä enemmän kuin sokerilimpparit. Yksi light-limppari nosti kakkostyypin diabeteksen riskiä 33 %:lla ja iso light-limppari jopa 66 %:lla.

Totuus on, että light-limppari hidastaa aineenvaihduntaasi, aiheuttaa sokerin- ja hiilarinhimoa ja lisää vatsarasvaa.

Pysy erossa keinotekoisista makeutusaineista, jopa luonnollisista. Lisää hieman oikeaa sokeria kahviisi jos haluat. Sokeri, jota itse lisäät ruokavalioosi ei ole ongelma, vaan se sokeri, jonka ruokateollisuus lisää ruokavalioosi.

Ruokavale 5: Vähärasvaiset ja täysjyväruoat ovat hyväksi

Vähärasvaisuus-hulluus on kuluneiden 30 vuoden aikana aiheuttanut hurjan kasvun ylipainossa ja kakkostyypin diabeteksessä. Kun ruokateollisuus poisti ruoasta rasvan, se korvattiin sokerilla. Ja näiden 30 vuoden aikana sokerinkulutus on tuplaantunut. Rasva itseasiassa tekee sinut kylläiseksi, vähentää ruokahaluasi ja tutkimukset todistavat ettei rasva itseasiassa lihota.

Uusin terveystrendi ovat täysjyvätuotteet. Ruokateollisuus lisää muutaman täysjyvähiutaleen eineksiin ja kertovat tuotteen olevan terveellinen… Täysjyvämuffini? Oikeasti…?

Useimmat murot ovat 75% sokeria, vaikka niihin olisikin lisätty hieman täysjyvää. Niitä ei pitäisi kutsua aamiaiseksi, vaan jälkiruoaksi. Ja syötämme näitä sokerimuroja myös lapsillemme aamiaiseksi ja kuvittelemme tekevämme heille hyvää. Itseasiassa, tapamme heidät.

Perussääntöni ruoalle: Jos valmisruoassa on MITÄÄN terveysväittämiä, se ei ole hyväksi sinulle.

Ruokavale 6: Kaikki riippuu geeneistä

Voit ajatella, että koska äitisi on lihava ja mummosi on lihava, siksi sinäkin olet. Olet saanut läskikortin tai diabeteskortin geenilotossa.

Mutta totuus on että on olemassa 32 geeniä jotka liittyvät ylipainoon ja ne vaikuttavat vain yhdeksään prosenttiin ylipainotapauksissa. Eli vaikka sinulla sattuisi olemaan kaikki 32 ylipainogeeniä, saisit vain noin 10 kiloa ylipainoa niiden takia.

Lisäksi, meidän geeneistä muuttuu vain noin kaksi prosenttia 20 000 vuodessa. Vuoteen 2050 mennessä arvioidaan että 50% amerikkalaisista on ylipainoisia (nyt luku on n. 35%). Geenimme eivät muutu niin nopeasti.

Vuonna 1800 söimme keskimäärin 5 kiloa sokeria per henkilö vuosittain ja nykyään syömme noin 100 kiloa sokeria (ja lähes samanverran jauhoja) per henkilö vuosittain. Nuo huumeet, sokeriannokset ja jauho, kaappaavat aineenvaihduntamme ja tekevät meistä läskejä ja sairaita.

Totuus on että ylipainoon vaikuttaa moni eri asia, mutta genetiikka on yksi vähäisimmistä.

Ruokavale 7: Lihot kun syöt rasvaa

Rasva ei ole kirosana! Et liho kun syöt rasvaa, vaan se on ehdottoman tärkeää terveydelle ja painonpudotukselle. Tutkimukset joissa vertailtiin ruokavalioita, joissa sai samat kalorit joko rasvasta tai sokerista, näyttävät ruokavalioiden totaaliset erot aineenvaihdunnalle. Rasvapitoisessa ruokavaliossa ihmiset kuluttivat ylimääräiset 300 kaloria päivässä. Saman verran voi kuluttaa juoksemalla tunnin. Rasva nopeuttaa aineenvaihduntaa. Sokeri hidastaa sitä.

Eläimillä tehtiin tutkimus, jossa ruokavalioiden kalorimäärä oli sama. Toisessa oli vähän rasvaa ja paljon sokeria. Toisessa oli enemmän rasvaa ja proteiinia ja vähemmän sokeria. Huomattin, että sokeripitoinen ruokavalio aiheuttaa rasvan kertymistä ja lihasten vähenemistä, kun taas rasva- ja proteiinipitoinen ruokavalio lisää lihasmassaa ja rasvanpolttoa. Ja muista että kalorimäärä molemmissa ruokavalioissa oli tutkimuksessa identtinen.

Hyvät rasvat ovat itseasiassa parasta polttoainetta soluillemme, erityisesti keskipitkäketjuiset rasvahapot, joita saa esimerkiksi kookosrasvasta. Kyllä, transrasvoja kannattaa välttää, mutta hyvät rasvat kuten extraneitsytoliiviöljy, kookosrasva, avokado, pähkinät, siemenet ja pähkinävoi pitävät meidät kylläisinä ja voitelevat aineenvaihduntamme rattaat.

Älä siis pelkää rasvaa!

Ruokavale 8: Maito on luonnon täydellisintä ravintoa

Maito on luonnon täydellisintä ravintoa ainoastaan vasikoille!

Monille ihmisille maitotuotteet aiheuttaa tulehduksia, allergioita, ummetusta, nenän tukkoisuutta, ihottumaa, astmaa, aknea ja suoliärsytystä. Maitotuotteet voivat myös lisätä luunmurtumariskiä ja osteoporoosia, lisätä ykkös- ja kakkostyypin diabetesriskiä ja tiettyjä syöpiä.

Maito myös aiheuttaa nopean insuliinitason nousun, mikä kasvattaa vatsarasvaa.

Mitä tahansa maitoteollisuus kertoo – maidossa ei ole mitään täydellistä. Jos haluat lukea lisää maidon vaaroista, lue blogista http://drhyman.com/blog/2013/07/05/got-proof-lack-of-evidence-for-milks-benefits/.

Ruokavale 9: Sinun on nähtävä nälkää laihtuaksesi

Sinun EI TARVITSE nähdä nälkää laihtuaksesi! Kun syöt oikeaa ruokaa, sinun ei tarvitse olla nälässä. Edes maailman paras kalorienlaskija ei pysty laskemaan saatua kalorimäärää täydellisesti. Jos syöt päivittäin yhden ylimääräisen kourallisen ruokaa, 30 vuoden kuluessa sinusta tulee ylipainoinen. Sinun täytyy siis antaa kroppasi säädellä itse itseään luonnollisesti syömällä oikeaa ruokaa. Et voi laskea kaloreita terveelliseen elämään tai painonpudotukseen.

Itseasiassa, kun tasapainotat hormonitoimintasi ja insuliinisi syömällä oikein proteiineja, hyviä rasvoja, oikeita hiilihydraatteja (matala GI) ja ravintoaineita, et ainoastaan laihdu näkemättä nälkää, mutta laihdut ilman himoa kaikkeen siihen roskaan mikä on lihottanut sinut!

Ruokavale 10: Liikunta on laihtumisen avain

Jos ajattelit että voit laihtua vain liikkumalla, olen pahoillani, mutta tulet pettymään. Palkitsetko itsesi hyvän urheilusuorituksen jälkeen sokeripitoisella smoothiella, muffinilla tai jollain muulla ”terveellisellä” välipalalla? Imeskelet hyvää urheilujuomaa janoosi puolen tunnin juoksumattotreenin päätteeksi?

Mikäli luotat vaan liikuntaan painonpudotuksessa muuttamatta ruokavaliotasi, tulet epäonnistumaan. Voit muuttaa ruokavaliotasi ja laihtua, mutta jos liikut ja pidät ruokavaliosi ennallaan, saat lihasmassaa, parannat kestävyyttä ja yleisterveyttä, mutta et pudota painoasi paljoakaan.

Yksinkertainen fakta on, ettet voi urheilla itseäsi eroon huonosta ruokavaliosta.”

Jos haluat päästä eroon sokerikoukusta, saada hyvän aloituksen painonpudotukselle, päästä eroon epämääräisistä kivuista ja vaivoista tai muuten vaan ohjelmoida kroppaasi uusiksi, pistä viestiä niin kerron lisää! Jenni Menander 0404138481 tai masunkutistaja@gmail.com

Mainokset